Biodata Penulis :
Herman Abdullah adalah lulusan Masters in Communication Management dari
University of South Australia (UniSA) dan ijazah Teknologi Maklumat dari
University of Central England (UCE) di Birmingham, United Kingdom. Terlibat
dalam aktiviti kebudayaan dan minat mengkaji sejarah realiti bangsa Melayu dan
kemasukan Islam ke Alam Melayu semenjak dibangku sekolah rendah lagi sehingga
ke Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Simpang Lima, Sungai Besar sebelum ke
Sekolah Menengah Agama Maahad Hamidiah, Kajang. Penulis sekarang berkhidmat di
sebuah organisasi bukan kerajaan dan sering keluar negara bagi tujuan fotografi
dan dokumentasi untuk tujuan bantuan kemanusiaan.
PETIKAN TEMUBUAL BERSAMA PENULIS
SOAL : Boleh Tuan kongsikan secara ringkas
mengenai buku ini dan kandungannya?
PENULIS : Buku ini mengenai 'Ekspedisi Jejak
Warisan Jawi 1-2-3' yang berkisar tentang kewujudan orang Melayu di Benua Melayu
dan bagaimana keadaan mereka hari ini.
Apa yang saya cuba kongsikan kepada pembaca dan
peminat-peminat buku tanahair adalah bukti-bukti empirikal yang bahawasanya
memang wujud orang Melayu di Benua Melayu yang hari ini menjadi minoriti
sahaja.
SOAL : Bagaimana tercetusnya idea untuk
menerbitkan buku ‘Kias Tersirat’ yang memaparkan kisah
perantauan bertemu Melayu dan Islam di Dunia Melayu Benua ini?
PENULIS : Idea ini, ia adalah sebuah fotojurnal
dan juga refleksi, sebab masa saya berjalan itu saya melihat, jika kita
berjalan sahaja tanpa membawa balik bukti sejarah ataupun sebagainya makanya
perjalanan itu akan menjadi sia-sia, jadi adalah menjadi tanggungjawab kepada
diri saya sendiri untuk menyampaikan maklumat yang penting ini kepada orang
Melayu di Semenanjung Malaysia, jadi sebab saya yakin, ramai yang tidak tahu
ada orang Melayu di bumi Melayu sana, dan bagaimana keadaan mereka sebenarnya,
jadi dengan foto-foto yang saya bawa balik ini, menjadi satu bukti emperikal,
sebagai buktinya yang nyata menunjukkan bahawa adanya orang Melayu dan keadaan
mereka itu perlukan satu perhatian, yang bagi saya seriuslah, sebagai orang
Melayu di Malaysia yang hari ini hidup agak senang lenang, selesa, tapi
bagaimana dengan saudara mara kita di sebelah sana tu? Yang itu saya cuba
tunjuk, dan bawakan kepada masyarakat di Malaysia, saya cuba kongsikan.
SOAL : Katanya baka Melayu ada di merata tempat
ya, bukan setakat di Nusantara, di Burma pun ada, mereka cakap bahasa kita kah atau Melayu mereka lain sikit, jadi macamana?
PENULIS : Ok eh, kalau kita di Champa sana tu,
mereka ada loghat mereka sendiri, tapi teras bahasa mereka tu, adalah bahasa
Melayu, mereka faham bahasa Melayu, contoh di Laos, mereka ada bahasa, tetapi
teras bahasa itu adalah bahasa Melayu, serupa juga di Burma, teras bahasa
adalah bahasa Melayu, jadi bahasa Melayu ini difahami oleh orang Melayulah
keseluruhannya, adalah satu bahasa yang wajib yang mereka tahu, contohnya di
Indonesia pun sama, kalau mereka ada loghat-loghat, ada seribu jenis loghat, tetapi
bahasa Melayu itu tetap mereka fahami.
SOAL: Bolehkah Tuan terangkan apakah maksud ‘Kias
Tersirat’ yang dipaparkan dalam buku ini, macamana boleh terdetik untuk memilih
tajuk yang sangat dalam ni?
PENULIS : Orang Melayu ni sebenarnya satu
bangsa yang tidak ‘direct to the point’, contohnya ‘melentur buluh biar dari
rebung’, ‘alang-alang menyeluk perkasam biar sampai pangkal lengan’, maka benda
tu semua bukannya ‘direct’, cakapnya berlapik dan berkias, tapi orang Melayu
lebih senang faham jika kita mengunakan ayat-ayat sebegitu dan bidalan-bidalan
sebegitu, maknanya lebih tepat dan menjaga air muka, sebab dalam ni saya ada
kritiks, ada tegur, ada bagi hasrat, ada harapan dan sebagainya, jadi dalam
perkara itu secara tersirat saya menyampaikan dengan cara orang Melayu,
saya yakin orang Melayu cukup cerdik untuk faham apa yang saya cuba sampaikan.
Jadi tersirat itu maknanya tersembunyi, tak pergi ‘direct’, ‘direct’ tu bukan
cara Melayu. Jadi saya berkias dalam keadaan yang tersirat contohnya, gambar
muka surat 30, ada gambar sangkar burung dan backgroundnya gambar orang,
maksudnya, walaupun sebenarnya mereka nampak bebas tetapi sebenarnya mereka
terkurung, haa begitulah keadaannya orang-orang Melayu di Thailand, sebab mereka
ini, minta maaf cakap, jika ikut perjanjian Anglo-Siamese 1909 itu mereka ini
adalah dijajah, sebabnya kawasan Segenting Kra sampai Perlis tu kawasan Melayu,
jadi memang ada bukti yang mengatakan begitu, jadi mereka ini adalah orang
Melayu yang dijajah oleh bangsa lain di Thailand. Makanya bukan satu perkara
yang dongeng malah realiti, gambar ini memaparkan begitu, walaupun mereka
nampak bebas tetapi mereka tidak boleh menggelarkan diri mereka Melayu,
terpaksa menggelarkan diri mereka Thai Muslim, dan bahasa Melayu itu tidak
diamalkan di sana, kecuali tulisan Jawi.
SOAL : Sejarah Barus dalam ruangan ‘Sisipan
Tambahan’ ini, apa yang boleh kita kongsikan tentang bandar tua Barus?
PENULIS : Barus ini, kita tahu ‘Kapur Barus’, yang digunakan untuk mandi jenazah, satu
pewangi, tetapi sebenarnya Kapur Barus itu sudah dikenali sejak zaman firaun
lagi, maknanya 5000 tahun sebelum masehi kalau ikut sejarah, dan bandar itu
sendiri menjadi pusat perdagangan, kota, antara kota yang tertua di nusantara
ini, jadi saya memang minat untuk ke Barus semenjak mula-mula saya menghasilkan
buku ini sebab setelah saya diberikan maklumat oleh salah seorang kawan saya
yang mengatakan "kalau kita mahu mencari sejarah Islam itu baik kita pergi
ke pangkalnya" maka pangkalnya itu adalah di Barus. Jadi setelah saya
membuat kajian dan saya dapati bahawasanya di Barus ini terdapat makam-makam
lama iaitu makam para sahabat, maknanya yang datang ke sini, menyebarkan agama
Islam itu sewaktu Nabi Muhammad SAW itu masih hidup. Maknanya mereka ini datang
seawal membawa kalimah tauhid itu seawal itu ke Nusantara ini, ke Alam Melayu
ini. Jadi Barus itulah pusatnya, jadi bila saya ke sana saya dapati bahawa
makam-makam itu masih ada terpelihara cuma belum dibuat eksavasi atau carian
arkeologi secara meluas. Saya yakin, jika dibuat carian arkeologi, selain
makam-makam yang ditemui kita akan dapati makam-makam lain, banyak di Barus, maka di
situlah pangkalnya Islam masuk ke Nusantara, zaman Rasulullah saw.
Jadi teori Snoucke Hurgonje yang mengatakan
Islam itu datang dari India itu terbantah dengan sendirinya. Jadi bagi saya
Barus itu amat pentinglah untuk dikaji oleh peminat-peminat sejarah realiti
yang cuba mencari bila mulanya Islam itu sampai ke Nusantara. Secara tegas saya
ingin katakan di sini bahawasanya ia datang sewaktu Nabi Muhammad SAW itu masih
hidup.
SOAL : Saya dimaklumkan Tuan sendiri telah
merantau ke beberapa buah negara di benua Asia Tenggara
melalui Ekspedisi Jejak Warisan Jawi, boleh Tuan
kongsikan perkara yang paling tidak dapat dilupakan dan diingati
sehingga kini berlaku sepanjang ekpedisi tersebut?
PENULIS : Saya tidak lupakan seluruh perjalanan
ini, cuma apabila berada di Ang Gian, Vietnam, setelah kami menyampaikan zakat dari Malaysia dan mempertontonkan kembali persembahan kompang, marhabban dan
kebudayaan Melayu kepada penduduk di sana yang kebudayaan Melayu contohnya
seperti gendang Ma In Pah Bana telah pun dilupakan dan diganti dengan drums,
maka sebelum kami berangkat pergi meninggalkan kampung tersebut, mereka
mengatakan "Jangan Lupakan Kami!" Maka saya kongsikan ayat itu di dalam buku ini
supaya pesan itu sampai ke seluruh umat Melayu di Nusantara ini dan tidak
melupakan saudara mara se Islam kita di sana.
SOAL : Apakah yang mendorong Tuan untuk menghasilkan buku seperti ini?
PENULIS : Bagi saya orang Melayu ini akan
hilang jati diri jikalau mereka melupakan Islam. Islam dan Melayu tidak dapat
dipisahkan. Jadi yang jadi kuatnya orang Melayu itu disebabkan jatidiri dia,
yang jadi kuat orang Melayu di negara-negara yang kita pergi itu disebabkan mereka
masih mengamalkan Islam, jadi penting ilmu tauhid, fekah, tasawuf itu, kitab-kitab yang
diajarkan oleh ulama-ulama terdahulu itu, itulah yang menjadi benteng pertahanan
bila digasak-gasak kiri dan kanan oleh orang-orang bukan Islam tadi tu.
Jadi sepatutnya orang Malaysia sendiri
mengambil iktibar kan perkara itu dan terus mengambil ilmu yang disusurgalurkan
oleh ulama-ulama terdahulu supaya orang kita hari ini punya satu benteng pertahanan
diri, supaya ilmu-ilmu itu dapat menjadi penapis segala unsur-unsur nilai-nila negatif yang
cuba diserapkan kepada orang kita. Jadi, kalau takde penapis itu tadi kita akan
hanyut dibawa arus tsunami yang makin hebat melanda orang Melayu hari inilah.
Saya suka nak quote Snoucke Hurgonje, seorang
Belanda yang murtad yang duduk di pedalaman Aceh selama 2 tahun mengkaji
kekuatan Aceh. Akhirnya dia dapati kekuatan Aceh itu kerana kesatuan Ulama,
hulubalang dan pemerintah. Bila dipisahkan kesatuan itu maka lemahlah Aceh.
Begitu juga di Terengganu bila Sultan Zainal Abidin memanggil Tok Ku Paloh
untuk berhadapan dengan Inggeris. Jadi ulama-ulama ini menguasai, yang penting ilmu
tauhid, 'Lailaha illa Allah Muhammad Rasulullah' itu yang dia pegang. Kalau kita
tidak mengambil peluang atau kalau kita jauh daripada ilmu-ilmu ini tadi
makanya memang senanglah anasir-anasir penjajah, pemikiran-pemikir baharu yang
hendak merosakkan orang Melayu dan Islam itu sendiri mudah datang, sebab
buktinya itu ada ulama itu yang mempertahankan agama dan jugak tanah airnya.
Sumber ilmu itu kitab-kitab Jawi, bila kita buang kitab-kitab itu makanya kita
akan semakin jauh, jadi apa yang ada? apa yang tinggal untuk orang Islam hari
ini? Tidak ada apa, begitu.
SOAL : Pada pendapat Tuan, siapakah yang perlu
memiliki buku ini dan apakah harapan Tuan untuk buku
kias tersirat ini?
PENULIS : Jadi, sejujurnya, buku ini seharusnya
dimiliki oleh seluruh orang Melayu yang ada di dunia. Sebab kalau kita di sini
eh, orang Melayu di Champa tak tahu pun ada orang Melayu di Kemboja, orang
Melayu di Kemboja tak tahu pun ada orang Melayu di Thailand, maka jika buku ini
disampaikan kepada mereka, maka baru terbukalah jendela fikiran mereka yang eh!
aku ada sedara di Thailand, Nusantara....jadi penting, buku ini sebagai
pemangkin terhadap kesatuan Melayu seluruh dunia. Diaspora Melayu itu cukup
besar. Itu dia.
SOAL : Uniknya Melayu pada pengamatan penulis
kerana apa?
Uniknya Melayu itu kerana mereka belajar
mengambil bidalan daripada alam. Contohnya orang putih kata, ‘you can't compare
an apple to an orange’, tapi kalau bagi tahu pada orang Melayu dia tak paham,
sebab dia tak ada buah orange tak ada buah apple, jadi kalau nak compare orang Melayu ni, compare ‘an orange to a durian’, jadi orang Melayu paham rasa durian
itu lebih daripada apple, jadi baru boleh faham…
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Setiap pembelian buku ini melalui WarisAlam
merupakan sumbangan ke Tabung Projek
JEJAK WARISAN JAWI
DAPATKAN BUKU INI SEGERA
RM 85.00 setebal 320 halaman dan melebihi 230 foto berwarna.